Kuber i fire biter
Aktivitet
Noen barn satt rundt et stort bord. De hadde en kube hver som var laget av modelleire.
«Skjær kuben i fire biter som har nøyaktig lik form og størrelse», sa læreren deres, «og prøv å lag bitene dine forskjellig fra alle andre sine.»
Etter at barna hadde delt opp kubene sine, satte de noen av delene på bordet, med navnet sitt ved siden av.
«Noen har ikke kuttet kuben sin i fire!» sa Berit.
Hvem var det, og hvor mange deler har denne personen delt opp kuben sin i?
«To av oss har delt opp kuben på samme måte!» sa Helle.
Hvem var det?
Her er seks kuber som viser hvordan barna delte dem opp.
Hvem eier de forskjellige kubene?
Starthjelp
- Det kan være til hjelp å lage noen kuber av modelleire og dele dem opp slik du ser på figurene over.
- Kan du se for deg hvilken form figurene vil ha når kubene er delt opp som i den nederste rekken?
Løsning
- Oda har ikke delt sin kube i fire biter. Den er delt på samme måte som Helles og Ayeshas kube, men så er den delt en gang til, så Oda har 8 biter.
- Helle og Ayesha har delt kuben sin i like biter.
- Kubene tilhører Ayesha, Berit, Anders, Thomas, Helle og Charlie.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Dette problemet utfordrer visualisering og romforståelse hos barna. Det gir dem erfaring i å identifisere figurer fra bilder tatt fra forskjellige vinkler, og der figurenes orientering varierer.
Mulig tilnærming
Det er optimalt å ha modelleire tilgjengelig. Du kan begynne med å vise barna en kube av modelleire og be dem beskrive formen. Be dem også å se for seg hvordan de kan dele kuben opp i fire deler som har nøyaktig lik form og størrelse. Gi barna tid til å tenke på egen hånd før de deler tankene sine med en partner. Deretter kan du dele ut modelleire og la dem lage kuber og teste ut oppdelingen sin.
Samle sammen alle de oppdelte kubene for å sammenligne de forskjellige oppdelingene mens du oppfordrer barna til å si hva de legger merke til. Kanskje har ikke alle parene fire deler, noen har kanskje ulik form eller størrelse på delene sine. Dette kan være utgangspunkt for mange diskusjoner.
Så kan du introdusere problemteksten og vise bildet av barnas kuber. Du kan klippe ut bildene, slik at barna kan sammenligne bildet av de oppdelte kubene med hvert enkelt barns kube. Sørg for å ha litt ekstra modelleire tilgjengelig, i tilfelle det blir nødvendig å gjenskape noen av oppdelingene på bildene.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvilken kube tror du den figuren kommer fra?
- Hvordan kan du dele opp kuben slik at du får denne figuren?
Mulig utvidelse
Barna kan prøve forskjellige måter å dele kuber på i mer enn fire deler, og tegne resultatet.
Mulig støtte
Å ha kuber av modelleire tilgjengelig for barna, slik at de kan dele opp kubene som på bildet, vil gi problemet en lavere inngangsterskel.
Ressursen er utviklet av NRICH