Refleksjon ! nojskelfeR
Aktivitet
Dette er en samarbeidsoppgave for to, tre eller fire elever.
Dette er én måte å sette sammen noen klosser på. Bak den svarte linja er det et speil som viser speilbildene.
Nedenfor ser du noen flere bilder, men her vises bare speilbildene, og du må plassere klosser som vil lage slike speilbilder.
Det er også tegnet et rutenett som kan være til hjelp.
Nedenfor er et nytt bilde du kan prøve på.
Her er to bilder som kanskje er litt mer utfordrende:
Deretter kan en i gruppa deres lage en modell, kanskje noe slik som dette:
Andre i gruppa må nå lage speilbildet, altså det som vises bak speilet, slik som dette:
Nå kan dere prøve på egen hånd. Husk å bruke mange forskjellige farger i modellene, og speilbildene må vise korrekte plasseringer av de fargede klossene.
Starthjelp
Tell rutene mellom figuren og speilet. Pass på at avstanden er lik foran og bak speilet.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Oppgaven legger til rette for å utvikle elevers forståelse av speiling. Ved å bruke tredimensjonale klosser og se for seg hvordan de vil se ut i et speil, vil elevene utvikle visualiseringskompetansen sin.
Mulig tilnærming
Vis et av bildene av de speilede klossene for klassen. Diskuter hva bildet viser – vi kan se et speil og en refleksjon, men vi kan ikke se den opprinnelige plasseringen av klossene. Hvordan kan den ha vært? Sett elevene til å utforske dette i par der de må forklare ideene sine for hverandre. Velg etter en stund en elev som får forklare ideene sine for hele klassen. Eleven kan tegne eller sette opp klosser og forklare hvordan han eller hun kan vite hvor klossene skal være.
Vis de tre andre bildene (alle bildene kan lastes ned og skrives ut fra denne kopioriginalen). Gjennom samarbeid i grupper kan elevene lage speilbilder og opprinnelig oppsett for hvert bilde med klosser i forskjellige farger. Klossene kan plasseres på egnede ruteark med et «speil» mellom de to oppsettene. Når en gruppe er ferdig med alle tre bildene, kan de forklare løsningene sine til en voksen før de går videre og lager egne oppsett. Elevene (en om gangen) setter deretter opp klossene på den ene siden av speilet, og de andre i gruppa plasserer speilbildet på den andre siden.
Som avslutning på økta bør dere i plenum diskutere hva elevene har lært. Hvilke strategier var nyttige når de skulle finne ut hvor speilbildet skulle stå?
Gode veiledningsspørsmål
• Hvordan kan du bestemme hva som skal hvor?
• Hvor mange ruter er det mellom den klossen og speilet?
• Hvilken kloss er ved siden av denne i speilbildet?
• Fortell meg hvordan du/dere har kommet fram til løsningen.
Mulig utvidelse
Oppgaven kan enkelt utvides ved å legge til antall klosser som brukes av den ene eleven som lager bildet som skal speiles.
Mulig støtte
Noen elever kan dra nytte av å ha det opprinnelige oppsettet tilgjengelig med klosser, i stedet for å forholde seg bare til bilder av dem. Speil kan også være til hjelp.
Ressursen er utviklet av NRICH