Dansegruppa
Problem
Løsning
Kort forklaring:
En fin måte å finne det ut på er å lage en oversikt, tegning eller en slik tabell:
Antall uker |
Gutter |
Jenter |
|
25 |
19 |
1 |
27 |
22 |
2 |
29 |
25 |
3 |
31 |
28 |
4 |
33 |
31 |
5 |
35 |
34 |
6 |
37 |
37 |
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne oppgaven kan hjelpe elevene med å utvikle kompetanse i å utforme egne resonnementer, både for å løse problemet og for å argumentere for framgangsmåter og løsninger.
Mulig tilnærming
Denne aktiviteten kan introduseres ved at bildet vises for alle elevene.
Be elevene om å tenke individuelt over hvordan de kan begynne. Be dem deretter diskutere ideene sine med en partner. Diskuter til slutt i hele klassen. Se etter gode strategier som baserer seg på å systematisere informasjon om gutter og jenter på en god måte, og oppmuntre alle til å jobbe mot forklaringer som tar med det i argumentene.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvordan kan vi begynne, og hvorfor?
- Hvordan beholder vi en god oversikt over det vi har funnet ut?
- Er det noen av svaralternativene der vi fort kan sjekke ut om de stemmer eller ikke?
Mulig utvidelse
Det hadde alltid vært slik i denne dansegruppa, at hver uke hadde det begynt 2 nye gutter og 3 nye jenter.
- Kan dere finne ut hvor mange gutter og jenter det var i dansegruppa for 3 uker siden?
- Hedda var den eneste jenta som var med da dansegruppa ble startet. Hvor mange uker har dansegruppa eksistert? Hvor mange gutter var med å starte opp sammen med Hedda?
- Om det fortsetter slik, hvor mange gutter vil dansegruppa ha når den har 100 jenter?
- Hva hvis det var motsatt, at det var 3 nye gutter og 2 nye jenter som begynte hver uke i denne dansegruppa? Hvis det hadde fortsatt slik, ville det noen gang bli like mange gutter som jenter i dansegruppa? Hvorfor/hvorfor ikke?
Mulig støtte
Hjelp elevene med å strukturere utprøvingen, for eksempel ved å lage en oversikt/tabell.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret