Lena på tur
Problem
Løsning
16 km, svaralternativ E
Kort forklaring:
En måte å finne det ut på er å lage en tegning eller oversikt:
Mandag |
man |
|
|
|
|
Tirsdag |
man |
+2 |
|
|
|
Onsdag |
man |
+2 |
+2 |
|
|
Torsdag |
man |
+2 |
+2 |
+2 |
|
Fredag |
man |
+2 |
+2 |
+2 |
+2 |
Ut fra oversikten ser vi at de ekstra 2 kilometerne per dag sammenlignet med dagen i forveien og i løpet av fem dager, gir til sammen 20 km. Ettersom 70-20 = 50 så må vi fordele 50 km mellom fem dager. Vi finner ut at Lena gikk 10 km på mandag. På torsdag gikk hun 10 km + 6 km = 16 km
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne oppgaven kan hjelpe elever med å utvikle kompetanse i å utforme egne resonnementer, både for å løse problemet og for å argumentere for framgangsmåter og løsninger. Videre vil arbeid med oppgaven føre til at elevene får et behov for å systematisere informasjon.
Mulig tilnærming
Denne aktiviteten kan introduseres ved at bildet vises for alle elevene. Elevenes nysgjerrighet kan vekkes ved at læreren begynner å se på oppgaven og sier noe om at dette var en spennende utfordring. Tro hvor langt Lena gikk de forskjellige dagene? Klarer vi å finne ut hvor langt hun gikk på torsdag?
Be elevene om å tenke individuelt over hvordan de kan begynne. Be dem deretter diskutere ideene sine med en partner. Diskuter til slutt i hele klassen. Se etter gode strategier som baserer seg på å strukturere informasjon, og oppmuntre alle til å jobbe mot slike forklaringer.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvordan kan man begynne, og hvorfor?
- Er det noen av svaralternativene som er helt uaktuelle? Hvorfor?
- Hvordan beholder man en god oversikt over det man har funnet ut?
- Hvordan vet du at du har funnet riktig alternativ?
Mulig utvidelse
Kan du lage lignende oppgaver til de andre i klassen din?
Mulig støtte
Se på svaralternativene, er det noen som du mener er helt uaktuelle? Hvorfor?
Kan du lage en tabell for hvor langt Lena går for hver dag i uka? En påbegynt tabell finner du her.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret