Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Mange elever synes geometriske bevis er vanskelige. I denne oppgaven er tre ulike bevis presentert, men rekkefølgen av de ulike utsagnene i bevisene er blandet. Det gir elevene anledning til å arbeide med geometriske bevis uten å måtte lage dem selv.
Mulig tilnærming
Oppgaven kan skrives ut her.
Du finner også kopioriginaler der elevene kan klippe ut alle utsagnene i de tre bevisene. Det kan gjøre det lettere å sette dem i riktig rekkefølge: Formlike trekanter, Pytagoras’ setning og Koordinater.
Vis elevene figuren i oppgaven.
«ABCD er et kvadrat. M er midtpunktet på AB. Hvor stor del av figuren er farget?»
Gi elevene tid til å prøve å løse problemet. Mens de arbeider, kan du gå rundt og merke deg hvilke metoder de prøver å bruke.
Etter en stund kan hele klassen samles. Løsningen på denne oppgaven er ikke så åpenbar, det kan være godt å se at mange har vanskeligheter med å løse den.
«Jeg har fått løsninger fra tre personer som har løst problemet på ulike måter. Dessverre har løsningene blitt rotet til, så det de har skrevet, er kommet i feil rekkefølge. Kan dere sette utsagnene i riktig rekkefølge, slik at det blir et logisk argument?»
Del ut konvolutter med hver metode, la elevene arbeide to eller tre sammen. De kan klippe opp arkene slik at de kan flytte utsagnene rundt. (Eventuelt kan du ha klipt opp alt på forhånd. Men da må elevene i tillegg få figuren som følger til de ulike løsningene, for det henvises til ulike navn på punkter osv.) Det kan være lurt å trykke de ulike metodene på ark med ulike farger, slik at de ikke blir blandet sammen.
«Prøv å samarbeide om å sette utsagnene i hvert bevis i riktig rekkefølge. Når dere har funnet en løsning, kan en i gruppa gjengi resonnementet til de andre uten å se på kortene!»
Hvis metoden med koordinater skulle være ukjent for elevene, kan dere bruke bare de to andre metodene.
Så snart elevene har arbeidet grundig med bevisene, satt dem sammen og reprodusert dem for hverandre uten å se på arkene, er det tid for å avrunde i samlet klasse. Inviter elevene til å presentere løsningene sine for klassen, og diskuter til slutt fordeler og ulemper med hver av metodene.
Gode veiledningsspørsmål
For metoden med formlike trekanter:
- Hvilke vinkler er like store?
- Hvilke lengder kjenner vi?
For metoden med Pytagoras’ setning:
- Hvor finnes det rette vinkler i figuren?
- Hvilke lengder kjenner vi?
For metoden med koordinater:
- Hva er likningene til linjene i figuren?
- Hvor skjærer de hverandre?
Mulig støtte
Begynn med å tegne et kvadrat på et ruteark, 2 x 2 ruter til å begynne med. Forklar at vi kan tegne rette linjer mellom hjørner og midtpunkt på sidene.
Utfordre elevene til å fargelegge ulike deler, trekanter og firkanter, inne i figuren, og prøve å finne ut hvor stor del av kvadratet de har fargelagt.