Den mest atletiske nasjonen

Aktivitet

Nedenfor er en oversikt over medaljene som ble vunnet under De olympiske lekene i London i 2012. Du kan finne den samme oversikten i dette regnearket.

Hvilken annen informasjon enn denne lista over medaljer mener du bør tas med i beregningen for å gi dette spørsmålet et mest mulig rettferdig svar?

Planlegg hvilken informasjon du vil innhente, og hvilke beregninger du vil gjøre. Følg planen og avgjør hvilket land du mener har den mest atletiske befolkningen.

Forbered deg på å presentere resultatet ditt. Da må du forklare hvilke opplysninger du har brukt, og hvordan du har brukt dem. Du må oppgi kilder for alle opplysninger du innhenter.

Fordelingen av medaljer i De olympiske lekene i London i 2012:

Land

Gull

Sølv

Bronse

Totalt

USA

46

28

29

103

Kina

38

28

22

88

Storbritannia

29

17

19

65

Russland

24

25

32

81

Sør-Korea

13

8

7

28

Tyskland

11

19

14

44

Frankrike

11

11

12

34

Italia

8

9

11

28

Ungarn

8

4

6

18

Australia

7

16

12

35

Japan

7

14

17

38

Kazakhstan

7

1

5

13

Nederland

6

6

8

20

Ukraina

6

5

9

20

New Zealand

6

2

5

13

Cuba

5

3

7

15

Iran

4

5

3

12

Jamaica

4

4

4

12

Tsjekkia

4

3

3

10

Nord-Korea

4

0

2

6

Spania

3

10

4

17

Brasil

3

5

9

17

Sør-Afrika

3

2

1

6

Etiopia

3

1

3

7

Kroatia

3

1

2

6

Hviterussland

2

5

5

12

Romania

2

5

2

9

Kenya

2

4

5

11

Danmark

2

4

3

9

Aserbajdsjan

2

2

6

10

Polen

2

2

6

10

Tyrkia

2

2

1

5

Sveits

2

2

0

4

Litauen

2

1

2

5

Norge

2

1

1

4

Canada

1

5

12

18

Sverige

1

4

3

8

Colombia

1

3

4

8

Georgia

1

3

3

7

Mexico

1

3

3

7

Irland

1

1

3

5

Argentina

1

1

2

4

Serbia

1

1

2

4

Slovenia

1

1

2

4

Tunisia

1

1

1

3

Den dominikanske republikken

1

1

0

2

Trinidad og Tobago

1

0

3

4

Usbekistan

1

0

2

3

Latvia

1

0

1

2

Algerie

1

0

0

1

Bahamas

1

0

0

1

Grenada

1

0

0

1

Uganda

1

0

0

1

Venezuela

1

0

0

1

India

0

2

4

6

Mongolia

0

2

3

5

Thailand

0

2

1

3

Egypt

0

2

0

2

Slovakia

0

1

3

4

Armenia

0

1

2

3

Belgia

0

1

2

3

Finland

0

1

2

3

Bulgaria

0

1

1

2

Estland

0

1

1

2

Indonesia

0

1

1

2

Malaysia

0

1

1

2

Puerto Rico

0

1

1

2

Kinesisk Taipei

0

1

1

2

Botswana

0

1

0

1

Kypros

0

1

0

1

Gabon

0

1

0

1

Guatemala

0

1

0

1

Montenegro

0

1

0

1

Portugal

0

1

0

1

Hellas

0

0

2

2

Moldova

0

0

2

2

Qatar

0

0

2

2

Singapore

0

0

2

2

Afghanistan

0

0

1

1

Bahrain

0

0

1

1

Hongkong

0

0

1

1

Saudi-Arabia

0

0

1

1

Kuwait

0

0

1

1

Marokko

0

0

1

1

Tadsjikistan

0

0

1

1

 

Ekstra utfordring

Du kan bruke data fra flere olympiske leker og sammenligne om resultatene du får her, er resultater som har holdt seg stabile over tid. 

Starthjelp

  • Hvordan kan folketallet i de ulike nasjonene påvirke sjansene til å vinne olympiske medaljer?
  • Kan nasjonens økonomi ha betydning for vinnersjansene?
  • Kan forskjellige sentralmål av en befolknings alder ha en påvirkning?

Løsning

I denne oppgaven er det ingen forhåndsbestemte løsninger. Vi må bestemme oss for en måte til å koble opplysningene om resultatene fra olympiaden i London i 2012 sammen med andre opplysninger om hver enkelt nasjon, for å prøve å avgjøre hvilken nasjon som har den mest atletiske befolkningen.

Vi foreslår at du søker opp informasjon om de enkelte statenes befolkningstall og økonomi. Du kan også bruke annen informasjon, for eksempel resultater i andre idrettskonkurranser, aldersfordeling i befolkningen i landene, utbredelse av fedme eller hvor mye som investeres i dem som deltar i de olympiske lekene.

Hvis du vil ha tips og ideer, kan du se på løsningen som ligger her. Gianluca, som var elev ved en High School i utkanten av London, har laget denne løsningen.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Dette er en oppgave som krever at elevene setter seg grundig inn i hva problemet er, og hvilke opplysninger de har til rådighet. Elevene får ofte oppgaver som er ryddige og oversiktlige på den måten at de inneholder all nødvendig informasjon. Her får de en utfordring der de ikke bare må søke informasjon i andre kilder, de må også vurdere nøye hva slags informasjon de vil ha nytte av, og hvor de kan finne den. Så situasjonen er virkelighetsnær. Den ligner på situasjoner forskere står overfor når de skal bruke en mengde kjente data til å ta avgjørelser ut over det å sortere dataene.

Mulig tilnærming

Vis elevene oversikten over medaljene som ble vunnet under olympiaden i London i 2012.

La elevene få se litt på resultatene, og spør om de ut fra det kan konkludere med at USA og Kina har den mest naturlige atletiske befolkningen i verden.

Gi elevene litt tid til å diskutere dette spørsmålet. Så kan dere diskutere i samlet klasse og prøve å liste opp andre faktorer enn medaljer i olympiaden som dere bør ta i betraktning når dere skal vurdere hvilken nasjon som har den mest atletiske befolkningen.

Del klassen i grupper på 3–4 elever, og be dem finne en metode for å avgjøre hvilken nasjon som er mest naturlig atletisk. Det er et tidkrevende arbeid, så det må settes av tilstrekkelig tid, slik at elevene får bestemt seg for hvilke kriterier de vil bruke, finne den informasjonen de mener de trenger, utføre beregningene slik de har planlagt, og til slutt ha klar en presentasjon av det de har kommet fram til.

Når gruppene presenterer resultatene sine, må de andre oppmuntres til å gi konstruktive tilbakemeldinger når det gjelder valgene som er tatt, hvilke opplysninger som er tatt med i betraktningen, og hvordan de er brukt, og hva i presentasjonene de synes er mest overbevisende. Hver gruppe kan få presentere resultatene sine muntlig, eventuelt med å vise bilder og illustrasjoner på skjerm. Eller alle kan lage presentasjonene sine på plakater som henges opp. Så kan elevene gi hverandre tilbakemeldinger på klisterlapper som de henger ved siden av plakatene.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvor naturlig atletiske er landene, rangert etter resultatlista fra de olympiske lekene?
  • Hvilke andre momenter enn hvor naturlig atletisk en nasjon er, kan påvirke nasjonenes plassering i olympiaden?

Mulig utvidelse

Elevene kan bruke resultatlister fra tidligere (sommer-)olympiader for å se om det er de samme nasjonene som kommer høyt opp, når de bruker samme kriterier og beregninger som i denne oppgaven.

Mulig støtte

Noen enkle data som kan brukes i beregninger, er nasjonenes folketall og rikdom. Det kan være greit for læreren å ha funnet noen slike kilder på forhånd, for å hjelpe elevene med hvor de skal søke for å finne opplysninger de ønsker å bruke.

Ressursen er utviklet av NRICH

9