Multilink-klosser
Aktivitet
Bruk 36 multilink-klosser.
Oppgave 1
Hvor mange ulike prismer kan du lage? Eksempler: (\(6\cdot6\cdot1\)) eller (\(3\cdot6\cdot2\)).
Oppgave 2
Bygg ulike tårn av multilink-klosser der antallet klosser i hver etasje danner forskjellige tallfølger. Suder figurene A, B og C, og prøv å finne ne sammenheng med tallene i tabellen.
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
A | 1 | 3 | 5 |
B | 1 | 4 | 10 |
C | 1 | 5 | 14 |
- Kan du fortsette tabellen?
- Hvilke mønster legger du merke til?
- Forklar hvorfor mønstrene oppstår.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne aktiviteten gir elevene mulighet til å utforske sammenhenger i tall, og de kan oppfordres til å gjøre noen generaliseringer. Elevene kan få hjelp til å stille sine egne spørsmål og mulighet til å forfølge sin egen nysgjerrighet. Oppgaven krever en viss utholdenhet.
Mulig tilnærming
Med yngre elever kan det være en fordel å starte med færre antall klosser i oppgave 1. Det gjelder også om elevene har liten erfaring med utforsking i matematikk, eller ikke er vant til å dele sine matematiske tanker og ideer.
Etter at elevene har arbeidet med oppgaven en stund, kan det være hensiktsmessig å diskutere i fellesskap hva de har gjort, og hvordan de kan skriftliggjøre det de har funnet ut.
Gode veiledningsspørsmål
- Fortell meg hva du har lagt merke til om antallet klosser.
- Hva mer kan du utforske?
Mulig utvidelse
La elevene bygge sine egne figurer, finne tallfølger og generalisere.
Mulig støtte
Noen elever kan ha nytte av å bruke konkreter, og de trenger kanskje hjelp til å bygge figurene på bildet.
Ressursen er utviklet av NRICH