Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne oppgaven gir elevene anledning til å reflektere over strukturene som ligger under #multipler og rester, og den kan også utfordre dem til å lage fine generaliseringer og begrunnelser.
Mulig tilnærming
Begynn med å vise elevene bilde av de fire posene med tall. Enten et bilde av poser med tallene 1, 4, 7 og 10, eller et av poser med tallene 7, 10, 13 og 16. Du kan velge hvilket bilde du vil bruke i oppgaven til elevene.
La elevene velge tre tilfeldige tall og legge dem sammen. De kan ta hvilke som helst tre tall, gjerne flere fra samme pose. Deretter samles en del av summene de har kommet fram til på tavla.
Mange elever vil sikkert se at alle tallene er tall i 3-gangen.
«Prøv å finne tre tall som til sammen ikke er i 3-gangen. Hvis dere ikke klarer å finne noen slike tall, må dere prøve å finne en forklaring på hvorfor det er umulig.»
La elevene arbeide sammen en stund i par. Gå rundt i klassen imens, og prøv å danne deg et bilde av hvor mye de forstår. Så samles klassen til en felles samtale for å dele det de har funnet ut.
Dersom klassen ikke har funnet noen representasjoner som er til hjelp for å forstå dette forholdet, kan du vise dem Karls og/eller Alises representasjoner av problemet. Bruk tid på å få elevene til å forstå hvorfor alle summene blir tall i 3-gangen.
«Nå må dere undersøke videre hva som skjer med summene hvis dere trekker fire, fem, seks … tall fra posene. Om en stund kommer jeg til å plukke ut ganske mange tall fra posene. Dere skal få vite hvor mange tall jeg velger, og så blir det deres utfordring å fortelle hva som er spesielt med den summen jeg kommer til å få.»
Gi elevene tid til å arbeide samen i par med problemet. Samle til slutt alle, og spør dem hva som vil bli spesielt med summen hvis de plukker ut 99 tilfeldige tall fra posene og legger dem sammen. Hva blir spesielt med summen hvis de velger 100 tall og legger dem sammen? Elevene skal forklare hvordan de tenker, ut fra strukturen i problemet, ikke bare ut fra et mønster.
Gode veiledningsspørsmål
- Hva er den minste summen jeg kan lage?
- Hva er den nest minste summen?
- Hva er spesielt med tallene som er i disse posene? Hvilken egenskap har tallene i alle fire posene?
Mulig støtte
Begynn med å be elevene å finne ut hva som skjer hvis de velger to, tre, fire … tall fra poser som inneholder tallene 2, 4, 6 og 8. Kan de beskrive det de finner ut? Og kan de forklare det?