Læreplankoblet

Hvor mange siffer?

Aktivitet

Lene skrev ned noen tall:

Thumbnail

Hva tror du var det neste hun skrev?

Vis/Sjul

Thumbnail

 

Hun fortsatte å skrive ned tallene, men tok en pause etter at hun hadde skrevet 17 sifferEr symbolene (skrifttegnene) som vi bruker i vårt posisjonssystem for å beskrive ulike tall. Vi har ti ulike siffer: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9..

1. Kan du finne ut det neste tallet hun skrev, uten at du trenger å skrive ned alle tallene selv? 

Hun fortsatte til hun kom til tallet 20.

2. Hvor mange sifre hadde hun skrevet til sammen nå?

Starthjelp

Du kan bruke en tallinje til hjelp.

Løsning

1. 14

2. 31

3. Tallene fra 1 til 9 har ett siffer hver, og gir ni siffer totalt. Det er elleve tall fra 10 til 20, og alle disse har to siffer hver.

Totalt får vi derfor 9 + (11 · 2) = 9 + 22 = 31 siffer.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne oppgaven gir mulighet til å øve på å skrive og lage en oversikt over tallene fra 1 til 20. Elevene kan bli nysgjerrige på å finne ut av antallet siffer som er brukt, noe som gir et nytt fokus i en kjent kontekst.

Mulig tilnærming

Vis først klassen et bilde, og be dem om å beskrive det de ser, kanskje til en partner først og deretter i plenum. Unngå å avvise kommentarer som ikke virker helt relevante – elevene må få lufte alle observasjoner før de kan fokusere på en mer spesifikk oppgave. Spør dem hva de tror Lene skrev som sitt neste tall, og kom etter hvert fram til konklusjonen med at hun holder på å skrive de naturlige tallene (de hele positive tallene) i rekkefølge. Du kan la noen elever skrive tallene opp til 10, og så spørre hvor mange siffer det ble skrevet. Dette er en god mulighet til å sette fokus på hva et siffer er, og hva som er forskjellen på siffer og tall.

Du kan deretter lede samtalen mot spørsmålene i oppgaven, og gi elevene tid til å arbeide parvis. Det siste spørsmålet går litt lenger og utfordrer dem til å forklare hvordan de kan finne ut hvor mange siffer som er skrevet ned, uten at de skriver noe selv. Hør nøye på beskrivelsene for å identifisere hvilke elever som har god forståelse av strukturen i tallsystemet, og som ser at de første 9 tallene er ensifrede, mens de neste tallene opptil og inkludert 99 er tosifrede.

Gode veiledningsspørsmål

Hva vil du gjøre i denne oppgaven?
Hva mener vi når vi sier siffer?
Hvordan kan du svare på spørsmålet uten å skrive ned alle tallene?
Hva vet du om antall siffer i de hele tallene?

Mulig utvidelse

Du kan stille lignende spørsmål med en tallrekke som for eksempel består av partallene.

Mulig støtte

Noen elever kan ha nytte av å bruke en tallinje.

Ressursen er utviklet av NRICH

8