Sommerfugler og blomster
Aktivitet
På alle sommerfuglene og blomstene står det et tall.
Plasser to sommerfugler på hver blomst, slik at tallene på sommerfuglene til sammen blir tallet på blomsten.
Hvilke to sommerfugler mangler en blomst å sette seg på?
Hvilken blomst er det som ikke kan ha to sommerfugler på seg?
Starthjelp
Du kan bruke disse kortene til å flytte rundt og gruppere sammen.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Mange elever støter på vanskeligheter i arbeid med tallene fra 10 til 20. Disse tallene uttales ikke på samme regulære måte som de andre tallene opp til 100. Ved å fokusere på å lage tall mellom 11 og 19 ved å bruke tallet 10 får elevene mulighet til å bli godt kjent med tallenes struktur og sammensetning.
Mulig tilnærming
Spør elevene om tallene på sommerfuglene. Er noen av dem like?
Kan de dele dem i to grupper? Kan de lage tallene på blomstene ved å bruke en sommerfugl fra hver gruppe? Du kan begynne med å diskutere hvordan et tall, for eksempel 15, er satt sammen av 10 og 5.
Denne oppgaven passer til arbeid med forståelse av tiere, enere og plassverdi.
Disse kortene kan brukes til å introdusere oppgaven. Elevene kan også få arbeide i par med kortene. Det kan være nyttig å laminere kortene hvis de skal brukes mange ganger.
Gode veiledningsspørsmål
Hva passer sammen med 10 når dere skal å lage dette tallet?
Hva passer sammen med dette tallet (for eksempel 3) hvis dere skal lage dette tallet (for eksempel 13)?
Mulig utvidelse
Sommerfuglkortene kan brukes til å lage andre summer enn det som står på de originale blomstene. Elevene kan også lage egne spilleregler som andre elever kan prøve seg på. Flere sett med kort vil øke antallet mulige løsninger.
Ressursen er utviklet av NRICH