Hva skjer?
Aktivitet
Vi begynner med denne femkanten:
Vi legger til en trekant:
Og enda en:
Hva kan være det neste som skjer, og hvorfor? Kan du finne på noe lignende som vennene dine kan prøve seg på?
Starthjelp
- Hva er forskjellen på den første og den andre figuren?
- Hvor har den ekstra figuren blitt plassert?
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Oppgaven kan hjelpe elevene til å finne ut hvilke skjulte regler som ligger bak et bilde. Den gir dem også mulighet til å dele tanker og resonnering om hvordan former varierer, og hvordan de følger regler og mønstre.
Mulig tilnærming
Det kan være lurt å klippe ut figurene på forhånd, slik at grupper av elever kan diskutere det de legger merke til. Elevene kan prøve å lage de formene de tror vil følge etter siste bilde. Ved å dele tankene sine rundt dette får de mulighet til å bruke språket til å forklare det de gjenkjenner som regler og mønstre som figuren er bygd opp etter.
Gode veiledningsspørsmål
- Fortell om figurene du tror kommer etter denne figuren.
- Hvorfor har du valgt denne figuren?
- Hvorfor plasserer du denne figuren her?
- Kan du beskrive en regel som forklarer hva du gjør hver gang?
Mulig utvidelse
Elevene kan tegne og arbeide på samme måte med andre symmetriske figurer.
Mulig støtte
Noen elever kan trenge hjelp til å forklare hva de tenker, så vel som å lytte til andre og tenke over hva de andre har sagt.
Ressursen er utviklet av NRICH