Læreplankoblet

Sortere figurer

Aktivitet

Sara og Ali sorterte noen kort med figurer.

Kort med figurer, sirkler, trekanter og kvadrater


«Jeg samler sirklene», sa Sara, «det er mange av dem».
«Jeg tar alle røde», svarte Ali, «jeg liker rødt».

Ser du noen kort som begge ville ha?

Her er et bilde av alle kortene de hadde:

Alle figurer

Hvor mange kort kunne hver av dem ha tatt? Hvor mange måter kan du sortere kortene på?

Ser du noen kort som er like?

 

Starthjelp

 

  • Du kan få en oversikt over problemet ved å sortere figurene i tre bunker etter farge, og deretter sortere dem etter hvilken form de har.
  • Du kan velge to kort og se på likheter og forskjeller mellom dem. Det kan hjelpe deg til å finne andre som er like eller ulike.

 

Løsning

 

Figurer sortert etter farge og form
  • Begge hadde lyst på de to røde sirklene.
  • Ali kunne tatt 4 kort. Sara kunne tatt 7 kort.
  • Dersom Ali hadde tatt 4 kort, kunne Sara bare tatt 5 kort.
  • Dersom Sara hadde tatt 7 kort, kunne Ali bare tatt 2 kort.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

I oppgaven er det brukt enkle former i tre farger for å sortere data på mer enn én måte. Dere kan gjerne bruke kortene på andre nyttige måter.

Mulig tilnærming

Hvis kortene klippes ut og lamineres, kan de brukes om igjen.
Du kan begynne med å vise alle kortene til elevene og spørre hva de kan fortelle om dem. Det er en fin anledning til å høre hvordan elevene bruker matematiske begreper, og til å introdusere nye når det er nødvendig.

Oppgaven egner seg godt for samarbeid i par, slik at elevene kan diskutere ideene sine med hverandre. Gi hvert par en kopi av disse kortene, slik at de kan sortere dem på egen hånd.

Etter at elevene har sortert og diskutert med partneren sin, kan du introdusere et enkelt venndiagram. Dette diagrammet viser løsningen på det første spørsmålet i problemet:

Figurer sortert etter farge og form

 

På slutten av økta kan du prøve forskjellige måter å sortere etter elevenes forslag, og bruke et venndiagram om du mener det passer.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hva kan du se?
  • Kan du sortere figurene på en annen måte?
  • Hva er likt og ulikt mellom dem?
  • Hvorfor tror du disse figurene passer sammen?
  • Hvor kan du putte den figuren / disse figurene?

Mulig støtte

Noen elever trenger kanskje forslag til hvordan de kan sortere, for å komme i gang.

 

Ressursen er utviklet av NRICH

8