Karoline
"Figuren har fire sider. Alle sidene er svarte."
Hva vet du om denne figuren?
Når du har tenkt deg om, kan du se på hva fire andre barn har sagt, ved å trykke på navnene deres nedenfor:
"Figuren har fire sider. Alle sidene er svarte."
"Det er fire hjørner, og sidene mellom hjørnene er helt rette."
"Sidene i figuren er like lange."
"Hvis vi tegner denne figuren på et ark, vil den nederste linja gå i samme retning som den nederste linja på arket."
Hvilken av disse egenskapene forteller oss at figuren er et kvadrat?
Velg det ett av barna sier. Vil figuren fortsatt være et kvadrat om vi sa det annerledes?
Hva av det som blir sagt, er ikke viktig for å beskrive et kvadrat?
Nå skal vi se på noen andre egenskaper til geometriske figurer.
Hva vet du om denne figuren?
Hvordan kan du overbevise noen andre om at det du vet stemmer?
Hvilke av disse figurene er trekanter?
Hvilke er ikke trekanter?
Hvordan kan du være sikker?
Oppgaven vil kunne utvikle barns forståelse av egenskapene til geometriske figurer, spesielt hva som definerer trekanter. Ved å diskutere den innledende problemstillingen som fokuserer på egenskaper til kvadrater, kan misoppfatninger om rektangler og kvadrater belyses (alle kvadrater er rektangler).
Barn assosierer ofte ordet trekant med bestemte mentale bilder, for eksempel en trekant i en bestemt orientering eller en likesidet trekant – såkalte prototypefigurer. Vi bør ha som mål at barna blir vant til en definisjon av trekanter, og at den raffineres gjennom matematiske erfaringer. Bildene i denne oppgaven kan appellere til barns naturlige nysgjerrighet og byr på muligheter til å gjøre mange utfordrende antakelser. Å diskutere egenskapene til figurene sammen med andre utvider barns begrepsapparat, da det trengs et presist språk for å kommunisere effektivt.
Begynn med noen store todimensjonale figurer på tavla. Velg en av figurene (f.eks. et kvadrat), og be barna om å diskutere hvilke egenskaper de kan se og beskrive. Hvilke egenskaper trengs for at vi helt sikkert kan kalle figuren et kvadrat? Vil det fortsatt være et kvadrat om vi roterte figuren litt? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Når barna er komfortable med å diskutere egenskaper og kan bruke navn til å klassifisere en figur, kan du introdusere et bilde av en trekant. Spør barna hvordan de vet at det er en trekant. Hvilke egenskaper kan de se? Vis bildet av trekantene i tabellen, og diskuter egenskapene til noen av figurene mens du skriver ned nøkkelord som elevene bruker når de beskriver figurene (f.eks. side, hjørne, rett, buet, spiss).
Når dere har diskutert egenskapene til noen av disse figurene, kan du dele ut tabellen fra denne kopioriginalen, og la barna arbeide i par mens de lager en liste over hvilke figurer som er trekanter, og hvilke som ikke er trekanter.
Arbeidet med oppgaven bør avsluttes med en felles diskusjon, der barna får dele sine tanker og argumenter. Oppfordre barna til å støtte eller utfordre andres forklaringer, og argumentere for hvorfor de er enige eller uenige. Bli enige om hvilke figurer som er trekanter og ikke, og belys misoppfatninger som kommer fram gjennom arbeidet.
Barna kan sette navn på noen av figurene som ikke er trekanter. Lag en plakat om trekanter – tegn egne figurer som er trekanter, og figurer som ikke er trekanter. Dere kan arbeide videre med oppgaven «Hva heter trekanten?». Den handler om å klassifisere trekanter ut fra sidelengder og vinkler.
Barna kan klippe ut figurene, slik at de kan snu og rotere dem.
Ressursen er utviklet av NRICH