Desimaler i spiraler
Aktivitet
Her er et spill du kan spille med en medelev.
Har du lagt merke til at noen veldig lange tall er veldig store, mens andre veldig lange tall er små? Kan du finne et eksempel på hver av dem?
Her er et spill der du kan øve på å plassere små tall i riktig rekkefølge. Det er ikke så enkelt som det ser ut til!
Hvordan spiller dere?
Du trenger en partner å spille med, en kopi av spillebrettet som ligger i menyen til venstre, og to blyanter med forskjellig farge.
Bestem hvem som skal begynne. Bytt på å velge tall fra tabellen, og marker tallet på spiralen. Pass på at du vet hvor 0 og 1 er!
Fortsett å bytte på til en av dere har markert tre tall på rad.
0,5 | 0,25 | 0,75 | 0,3 |
0,35 | 0,9 | 0,99 | 0,999 |
0,1 | 0,01 | 0,05 | 0,79 |
0,64 | 0,32 | 0,54 | 0,865 |
Kan du finne en måte å vinne på?
Har det noe å si hvem som begynner?
Har det noe å si hvilket tall du velger først?
Kan du finne på et annet sett med tall som gjør spillet mer utfordrende? Kanskje du kan ha andre starttall og slutt-tall på spiralen?
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Å ordne desimaltall i riktig rekkefølge kan være ganske vanskelig, særlig hvis elevene har den misoppfatningen at jo lengre et tall er, jo større er det. Det gjelder spesielt for tallene mellom 0 og 1. Ved å plassere tallene i en spiral i stedet for langs en rett linje får elevene hjelp til å fokusere på tallenes rekkefølge relativt til hverandre, i stedet for å måtte finne ut hvor store tallene er. Spillet gjør det mulig å jobbe med sammenligninger av tall. Spillere som er trygge på tallenes størrelse, kan utarbeide en vinnerstrategi.
Mulig tilnærming
Tegn en stor spiral på tavla, og marker 0 i midten og 1 på enden. Be en elev om å komme fram og markere hvor 0,5 kan være. Diskuter hvordan spiralen gjør det vanskelig å vite nøyaktig hvor tallet skal plasseres, men at det ikke er så viktig. Det som har noe å si, er at 0,5 er et sted omtrent midt mellom 0 og 1.
Be en annen elev om å si et desimaltall mellom 0 og 1, og bestem sammen med klassen hvor det skal plasseres. Gjør det samme med to–tre andre desimaltall. Vis også noen tall som er veldig nær hverandre, men som har ulikt antall desimaler, for eksempel 0,6 og 0,63. Lag noen spørsmål sammen med elevene, for eksempel «er det større enn xxx?» og «er det mindre enn xxx?».
Nå skal elevene spille et spill sammen med en medelev, der de bytter på å velge et tall fra tabellen og plassere det på spiralen. Vinneren er den første som kan plassere tre tall på rad. Det kan være lurt å bruke blyanter med forskjellig farge. Del ut spillbrettet. Du finner kopioriginalen i menyen til venstre.
Når alle har fått litt tid til å spille, samler du klassen igjen og spør hva de synes var enkelt, og hva som var vanskelig. Var det et godt spill? Hvorfor? Be elevene lage en ny tabell med andre tall som de mener vil forbedre spillet. La elevene få tid til å spille med nye tall, og etter en stund skal klassen gi tilbakemeldinger i plenum. Du kan samle inn tabeller med gode tall og bruke dem som en utfordring til elevene når de spiller på egen hånd.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvor vil du plassere dette tallet?
- Dette tallet er veldig langt. Hvor skal det plasseres?
- Hvordan vet du at det skal plasseres der?
- Finnes det et tall som du kan plassere mellom disse to?
- Kan du komme på bedre tall?
Mulig støtte
Bruk spillbrett B, som har tall med én desimal og en spiral fra 0 til 2.
Mulig utvidelse
Elever som er trygge på negative tall, kan prøve en ekstra vanskelig variant, en spiral fra –1 til 1.
Du kan også utfordre elevene til å lage en tallinje på en stripe papir, med alle tallene fra spillet markert nøyaktig, og så rulle sammen papiret til en spiral for å se hvor tallene faktisk dukker opp.
Send inn elevsvar
Ressursen er utviklet av NRICH