Læreplankoblet

Lik tallverdi

Stikkord: Mønster Areal Omkrets

Aktivitet

Tegn et kvadrat der omkretsen har samme tallverdi som arealet.

Omkretsen må selvfølgelig måles i en lengdeenhet, for eksempel centimeter (cm), mens arealet må måles i en flateenhet, for eksempel kvadratcentimeter (cm2).

Et blått kvadrat.

Hvor stort kvadrat må du tegne?

Kan du tegne et rektangel som er dobbelt så langt som det er bredt, samtidig som omkretsen har samme tallverdi som arealet?

Starthjelp

Du kan prøve å tegne kvadrater på papir med kvadratiske ruter.

Hvordan vet du at du ikke kommer til å hoppe over kvadratet som fungerer?

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne aktiviteten krever at elevene må tenke på omkretsen og arealet samtidig, og at de vet forskjellen på dem. Det gir gode muligheter til å snakke om ulike måter å komme fram til en løsning på.

Mulig tilnærming

Når du introduserer denne aktiviteten, er det nødvendig å understreke at selv om omkretsen og arealet skal ha lik tallverdi, måles de i forskjellige enheter. Omkretsen måles i lengdeenheter, for eksempel centimeter, mens arealet måles i flateenheter, for eksempel kvadratcentimeter.

Når elevene har forstått oppgaven, kan de arbeide i par, slik at de kan snakke sammen om ideene sine. Ha rutepapir med kvadratiske ruter tilgjengelig, selv om ikke alle vil velge å bruke det.

Det er mange mulige veier fram til mål, så for å bestemme deg for hvilke du vil ta fram i plenum, kan det være lurt å gå rundt og høre på hva elevene snakker om når de arbeider. Gi parene tid til å forklare hvordan de kom fram til et svar. For eksempel kan de ha tegnet kvadrater og regnet ut omkrets og areal til de fant et kvadrat som fungerte. De kan også gå fram rent numerisk, ved å se på kvadrattall og dividere dem med 4. Noen kan ha lagt merke til mønster i tallene de fant, som gjorde at de forsto at de nærmet seg. Du kan også be klassen om å kommentere fordeler og ulemper ved hver av måtene.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hva er omkretsen til dette kvadratet? Hva er arealet?
  • Hvordan kan dere vite at dere ikke har hoppet over noen kvadrater som fungerer?

Mulig utvidelse

Den andre delen av aktiviteten kan brukes som en utvidelse, og kan følges opp med spørsmål som: Hva med et rektangel som er tre ganger så langt som det er bredt?

Mulig støtte

Elevene kan tegne kvadrater på rutepapir med kvadratiske ruter, og notere ned omkrets og areal på hvert kvadrat. Da vil alle ha et sted å begynne.

Ressursen er utviklet av NRICH

8