Puslespill med tall og begreper
Aktivitet
For å bruke denne oppgaven må du skrive ut denne kopioriginalen.
Starthjelp
- Kan et tall være både et partall og et oddetall?
- Hva sier dette om hvor på brettet begrepskortene oddetall og partall må stå?
- Kan du bruke denne ideen til å plassere noen andre begrepskort?
- Hvis du har plassert nesten alle begrepskortene riktig i forhold til hverandre, men ikke finner ut hvor de siste kortene skal stå, kan du la noen av kortene bytte plass, enten de du allerede har plassert ut, eller med noen av de som er igjen. Husk at 1 ikke er et primtall.
Løsning
Det finnes mange mulig løsninger på denn oppgaven. Her er et par:
Tall mindre enn 20 | 5 | 18 | 15 | 11 | 1 |
Tall større enn 20 | 30 | 36 | 45 | 23 | 25 |
Oddetall | 35 | 21 | 55 | 7 | 9 |
Partall | 20 | 24 | 10 | 2 | 16 |
Faktorer i 60 | 60 | 12 | 6 | 3 | 4 |
Multiplum av 5 |
Multiplum av 3 | Trekanttall | Primtall | Kvadrattall |
Tall mindre enn 20 | 1 | 15 | 4 | 10 | 7 |
Trekanttall | 36 | 45 | 6 | 55 | 3 |
Oddetall | 9 | 21 | 5 | 35 | 11 |
Partall | 16 | 18 | 12 | 20 | 2 |
Tall større enn 20 | 25 | 24 | 60 | 30 | 23 |
Kvadrattall |
Multiplum av 3 | Faktorer i 60 | Multiplum av 5 | Primtall |
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne aktiviteten gir elevene mulighet til å bruke og utvikle kunnskap om tallstørrelser på en interessant måte. De må arbeide med flere tall med ulike egenskaper samtidig, og vurdere relasjoner mellom tallene (primtall, kvadrattall, trekanttall osv.).
Mulig tilnærming
Vis elevene et 3 x 3-kvadrat med seks begrepskort, og la dem foreslå tall som kan stå i de tomme rutene.
Partall |
|
|
|
Primtall |
|
|
|
Firkanttall |
|
|
|
|
Tall i 3-gangen |
Tall i 5- gangen |
Faktorer i tallet 24 |
Elevene arbeider i par eller grupper på tre og forsøker å fylle 5 x 5-kvadratet. Oppgaven er å fylle alle de 25 tallene slik at de passer med begrepskortene som de også skal plassere.
Det er flere mulige løsninger. Elevene kan gjerne finne så mange ulike løsninger de greier, og se etter sammenhenger i løsningene.
I plenum kan gruppene dele løsningene sine med hverandre og fortelle hvilke strategier de brukte for å finne dem.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvilke tall er vanskelige å plassere?
- Finnes det kombinasjoner av begrepskort som gjør at det ikke er noen tall som oppfyller egenskapene til begge begrepene?
Oppmuntre elevene til å se nøye på rekkefølgen de bruker når de fordeler tallene. Se om de legger merke til tall som er spesielt viktige å få plassert.
Mulig utvidelse
Aktiviteten kan tilpasses ved å endre begreper på begrepskortene, endre tallene eller utvide rutekartet til 6 x 6, 7 x 7 osv. Videre kan elevene lage egne rutenett med tilhørende begrepskort og tall som passer sammen. Så kan de sammenligne og dele de nye rutenettene med hverandre.
Mulig støtte
Elever som ikke greier å fylle hele rutenettet, kan få flere tall å velge mellom. Alternativt kan de ta bort en rad og en kolonne slik at de begynner med et 4 x 4-kvadrat eller en kombinasjon.
Ressursen er utviklet av NRICH