Badevakten
Aktivitet
Du er på en badestrand ved havet. En badevakt sitter i et tårn og speider etter badende som kan ha problemer.
Hvor langt utover havet kan badevakten se?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvordan kan dere forenkle situasjonen?
- Kan dere lage en tegning av situasjonen?
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hva slags form har jordkloden?
- Hvor høyt sitter badevakten?
- Bruker badevakten en kikkert?
- Hvordan påvirker jordens krumning hvor langt badevakten kan se?
Oppgaven er hentet fra Rita Borromeo Ferri i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 56.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret