Læreplankoblet

Badevakten

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Et badevakttårn ved stranden

Du er på en badestrand ved havet. En badevakt sitter i et tårn og speider etter badende som kan ha problemer.  

Hvor langt utover havet kan badevakten se? 

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvordan kan dere forenkle situasjonen?
  • Kan dere lage en tegning av situasjonen?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hva slags form har jordkloden?
  • Hvor høyt sitter badevakten?
  • Bruker badevakten en kikkert?
  • Hvordan påvirker jordens krumning hvor langt badevakten kan se?

 

Oppgaven er hentet fra Rita Borromeo Ferri i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 56.

 

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

10