Læreplankoblet

Busstopp

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Folk liker å ha bussholdeplass nærmest mulig hjemmet sitt slik at de kan komme seg raskt til bussholdeplassen. Men når de sitter i bussen, vil de ha lang avstand mellom bussholdeplassene for da kommer de raskere frem.

Hvilken avstand mellom bussholdeplasser langs en bussrute er optimal?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvilken størrelse har nabolaget?
  • Hvor lang tid tar det å gå til bussholdeplassen?
  • Beregn tid for ombord- og avstigning av bussen.
  • Ta lengde på ruten med i betrakning.
  • Hvor fort kjører bussen?
  • Ta akselerasjon og nedbremsingen til bussen med i betrakning.

 

Ide hentet fra Rita Borromeo Ferri, s.125 i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10