Busstopp
Aktivitet
Folk liker å ha bussholdeplass nærmest mulig hjemmet sitt slik at de kan komme seg raskt til bussholdeplassen. Men når de sitter i bussen, vil de ha lang avstand mellom bussholdeplassene for da kommer de raskere frem.
Hvilken avstand mellom bussholdeplasser langs en bussrute er optimal?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvilken størrelse har nabolaget?
- Hvor lang tid tar det å gå til bussholdeplassen?
- Beregn tid for ombord- og avstigning av bussen.
- Ta lengde på ruten med i betrakning.
- Hvor fort kjører bussen?
- Ta akselerasjon og nedbremsingen til bussen med i betrakning.
Ide hentet fra Rita Borromeo Ferri, s.125 i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret