Læreplankoblet

Drivstoff

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Steffen bor i Halden like ved grensen til Sverige. For å fylle drivstoff på bilen kjører han til en bensinstasjon i Sverige som ligger like ved grensen.

Lønner det seg å dra til Sverige for å fylle drivstoff?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor langt er det fra hjemmet til Steffen til bensinstasjonen i Sverige?
  • Hvor mye koster drivstoffet i Norge og i Sverige?
  • Hvor mye drivstoff bruker bilen til Steffen tur/retur?
  • Hvor mye bompenger må han betale?

Vurder å endre Steffens bosted slik at det passer dine elever.

 

Ide hentet fra Rita Borromeo Ferri, s. 111 i "Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education”, 2018.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10