Læreplankoblet

Empire State Building

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Du er i et hotellrom i New York og du skal besøke observatoriet i toppen av Empire State Building.

Hvor lang tid vil du bruke fra du går ut av hotellrommet til du er tilbake på hotellrommet?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor ligger hotellet i forhold til Empire State Building?
  • Hvor lang tid tar turistheisen til observatoriet i toppetasjen?
  • Hvor lang kø?
  • Hvor lenge kan du være i observatoriet?

Mulig utvidelse

  • Hvis du i stedet bestemmer deg for å gå trappene, hvor lang tid vil det ta?

 

Ide hentet fra Jonas Bergman Ärlebäck og Christer Bergsten "On the Use of Realistic Fermi Problems in Introducing Mathematical Modelling in Upper Secondary Mathematics" i Richard Lesh et.al. (2010) "Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies", ICTMA 13, 602.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10