Personer i bilkø
Aktivitet
En mandag morgen i 2020 var det 180 km lang bilkø på motorveien i Tyskland.
Hvor mange personer kan det ha vært i denne køen?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvor mange kjøretøy kan det ha vært?
- Hvor mange personer i gjennomsnitt er det per kjøretøy?
- Hvor mange kjørefelt er det?
Ide hentet fra Gilbert Greefrath, «Analysis of Modeling Problem Solutions with Methods of Problem Solving», i Richard Lesh et.al. (2010) «Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies», ICTMA 13, 268.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret