Læreplankoblet

Personer i bilkø

Stikkord: Modellering

Aktivitet

En mandag morgen i 2020 var det 180 km lang bilkø på motorveien i Tyskland.

Hvor mange personer kan det ha vært i denne køen?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor mange kjøretøy kan det ha vært?
  • Hvor mange personer i gjennomsnitt er det per kjøretøy?
  • Hvor mange kjørefelt er det?

 

Ide hentet fra Gilbert Greefrath, «Analysis of Modeling Problem Solutions with Methods of Problem Solving», i Richard Lesh et.al. (2010) «Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies», ICTMA 13, 268.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10