Elever i klasserommet
Aktivitet
Hvor mange elever er det plass til i klasserommet?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvor stor plass trenger én elev?
- Skal hver elev ha egen pult?
- Hvor stort er klasserommet?
- Kan elever stables oppå hverandre?
Mulig utvidelse
Eldre elever kan ta utgangspunkt i et større bygg i nærområdet som en fotballarena, idrettshall etc. Da kan oppgaven handle om hvor mange baller (eller noe annet) som kan få plass.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret