Læreplankoblet

Kø for ny TV

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Etter åpning av en ny butikk i Oslo, kunne vi lese dette i avisa dagen etter:

1600 i Elkjøp-kø: 1600 personer i kø for nye TV. Bildet viser også mennesker som står i en rotete kø.
Faksimile: E24.no

Hvor stor plass trenger butikken til lagring av TV'ene slik at personene i køen skal få kjøpe ny TV?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hvor stor er én TV?
  • Kjøpte alle i køen én TV hver?

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9