Skolegården
Aktivitet
Kommunen har bestemt at skolen din skal få nytt uteområde. Bruk https://kartiskolen.no/ og finn kart over din skole.
Lag et forslag til hvordan et nytt uteområde kan se ut.
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvordan er adkomst til bygninger og til nærområdet?
- Hvor stor plass (areal) trenger de ulike aktivitetene?
- Hvilke aktiviteter bør ikke plasseres ved siden av hverandre?
- Skal det plantes trær eller busker?
Ide hentet fra Minnie Liu (2019), Students’ Mathematical Modelling Behaviors: Strategies and Competencies.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret