Læreplankoblet

Gigantsteiner på fotballbane

Stikkord: Modellering

Aktivitet

En dag i mars raste steiner ned på en fotballbane i Vaksdal kommune, og vi kunne lese dette i avisa:

Faksimile fra TV2: Kampesteiner raste ned på fotballbane. Et bilde viser en mann ved siden av en stein som raste ned.

I artikkelen anslås det at steinene er ca. 270 tonn. Kan det stemme?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor mange steiner er det?
  • Hva må dere finne ut om steinene for å beregne hvor tunge de er?
  • Hvilken form har steinene?
  • Hva er massetettheten til steinene? 

Materialdata om naturstein fra Sintef.

Artikkel fra TV2.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10