Læreplankoblet

Pappesken

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Dere skal bytte klasserom og har fått en stor pappeske til å flytte så mye som mulig. To elever skal bære esken etter at den er fylt opp.

Hvor mye får dere plass til i esken?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Støtte

Oppgaven passer best når dere bytter klasserom eller ommøblerer. La elevene jobbe i små grupper. Utfordre elevene til å vurdere størrelsen på tingene uten at elevene putter dem oppi esken. Når de mener at de har funnet ting som fyller esken helt, så kan elevene putte tingene i esken.

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hva slags ting vil dere putte i esken?
  • Hvordan få plass til mest mulig?
  • Hvor tung eske kan to elever løfte?

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8