Pappesken
Aktivitet
Dere skal bytte klasserom og har fått en stor pappeske til å flytte så mye som mulig. To elever skal bære esken etter at den er fylt opp.
Hvor mye får dere plass til i esken?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Støtte
Oppgaven passer best når dere bytter klasserom eller ommøblerer. La elevene jobbe i små grupper. Utfordre elevene til å vurdere størrelsen på tingene uten at elevene putter dem oppi esken. Når de mener at de har funnet ting som fyller esken helt, så kan elevene putte tingene i esken.
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hva slags ting vil dere putte i esken?
- Hvordan få plass til mest mulig?
- Hvor tung eske kan to elever løfte?
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret