Læreplankoblet

Sjokoladefabrikken

Stikkord: Modellering

Aktivitet

«I denne elven er det nok sjokolade til å fylle hvert eneste badekar i hele landet! Og hvert eneste svømmebasseng også! Er det ikke fabelaktig? Og se nå bare på rørene her – de suger opp sjokoladen og fører den til de andre rommene i fabrikken etter som det er nødvendig. Tusen liter i timen, barn! Nei, mange tusen liter i timen!»

-Willy Wonka

 

I filmene og boka «Charlie og sjokoladefabrikken» av Roald Dahl, er det ei elv av sjokolade som blir beskrevet.

Hvor mye sjokolade kan det være i elva?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Ta utgangspunkt i teksten fra boka eller et klipp fra filmen.
  • Hvor mange badekar og svømmebasseng finnes i landet?
  • Hvor mange liter rommer et badekar eller et svømmebasseng?

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9