Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne oppgaven gir rutineøving i å multiplisere parenteser. Den er også en god øving for å generalisere og bruke algebra til å studere et problem, lage hypoteser og tenke på bevis. Det kan være en fin introduksjon til å vise hvor kraftfull algebra kan være, samtidig som det knytter en geometrisk tolking til de algebraiske uttrykkene.
Mulig tilnærming
Et ark med oppgavene som kan skrives ut, finnes her. Et ark som viser Karls og Alises måte å tenke på, finnes her.
«Velg fire påfølgende tall, og multipliser det ytre paret og det indre paret. Hvilke to svar fikk dere?»
Skriv et utvalg av ulike elevsvar på tavla.
«Hva legger dere merke til?»
Det indre produktet er alltid 2 større enn det ytre.
«Vil det alltid være slik? Kan dere i tilfelle forklare hvorfor?»
Gi elevene litt tid til å diskutere i par. Lytt og prøv å få oversikt over hvordan de argumenterer. Samle klassen, og del alle forklaringer de har funnet. Hvis ikke Karls og Alises forklaringer har dukket opp, kan du vise dem.
«Nå har vi sett hva som skjer med produktene av det indre og det ytre paret i en mengde med fire påfølgende tall. Hva tror dere en matematiker vil spørre om i fortsettelsen?»
Skriv alle elevforslag på tavla. Hvis det ikke kommer noen ideer, kan du bruke noen av spørsmålene fra oppgaven.
«Nå skal dere finne ut hva som skjer i de neste oppgavene, ved å bruke de kraftfulle representasjonene vi har sett på, uten å måtte prøve med flere talleksempler først. Men dere kan selvsagt utforske ideene ved å bruke talleksempler etterpå.»
La elevene få velge hvilke problemer de vil prøve seg på. Alternativt kan alle finne systemet i hva differansen er, dersom det er fem, seks, sju ... n påfølgende tall. Etterpå kan de raskt finne ut hva differansen blir for et tilfeldig utvalg av påfølgende tall.
Hvis elevene undersøker påfølgende desimaltall med differens 1 eller 2 eller 3 eller 5 (eller n), kan du utfordre dem til å tenke over følgende: Hvis vi har bevist dette generelt med første tall lik a for eksempel, er det da nødvendig å undersøke om det gjelder for desimaltall (eller brøk ellet irrasjonale tall for den saks skyld) med heltallig differens?
(Svaret er nei, fordi de algebraiske bevisene bare tar utgangspunkt i at det første tallet er en reelt tall). Dette er med på å gi elevene innsikt i hvor kraftfulle generelle bevis er.
Gode veiledningsspørsmål
Finnes det noen måte å representere produktparene på som kan forklare mønsteret dere har oppdaget?
Mulig utvidelse
Denne oppgaven tar bare for seg produktpar mellom tall i hver ende av tallfølgene, de to første og de to siste. Inviter elevene til å sammenligne produktpar der det ene er ett av de to ytterste tallene, og det andre er lenger inne i tallfølgen. For eksempel kan dere studere hva som skjer hvis dere har et odde antall tall i følgen, og sammenligner det ytre produktet med kvadratet av det midterste.