Hvordan teller vi?
Aktivitet
Hvor mange prikker er det her?
Hvordan telte du dem?
Hvordan telte de andre i klassen disse prikkene?
Lærerveiledning
Her finnes det utallige løsninger. Det viktigste er at elevene med egne ord, og gjerne ved hjelp av illustrasjoner, beskriver hvordan de har tenkt.
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne aktiviteten gir den voksne mulighet til å lære litt om hvordan barn visualiserer tall, når de teller og/eller adderer.
Det viktige i denne oppgaven er en samtale der flere måter å tenke på kommer fram og blir reflektert over. Elevene må foklare sine egne ideer, lytte til andre, sammenligne ideer og på den måten oppdage at noen strategier er mer effektive enn andre. Samtidig er det lett å se at det ikke finnes en «riktig» måte å gjøre det på.
Et nøkkelelement her er at læreren skaper et læringsmiljø der elevene er komfortable med å dele måtene de tenker på.
Bildet i oppgaven og flere andre bilder som kan brukes på tilsvarende måte finnes i en PowerPoint her.
Mulig tilnærming
Vis fram det blå bildet så alle kan se det. Målet er å få elevene til beskrive det som skjer i hodet når de teller. En slik beskrivelse: «Jeg kan se tre linjer, en linje på seks, en linje på fem og en linje på fire. Og så er det noen andre ting imellom.» Det kan godt hende at elevene ser noe helt annet enn du gjør. Så vær forberedt på noen overraskelser.
En verdifull diskusjon kan deretter være å spørre elevene hva de synes om det andre elever ser når de teller.
Her er noen flere eksempler i en powerpoint-presentasjon som kan brukes på samme måte.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvor mange ser du?
- Hvordan vet du det?
- Hva gjorde du?
- Hvordan kan du sjekke?
- Hva gjorde at du endret måten å telle på denne gangen?
Mulig utvidelse
En håndfull småstein spredt utover et brett kan lede til lignende spørsmål og diskusjoner.
Elevene kan også telle andre ting de kommer over, som frøene på en solsikke, mønster på klær, blomster i et blomsterbed, mønster på klær eller flekker på forskjellige dyr.
Mulig støtte
Det kan være lettere å telle småstein på et brett enn prikker på et ark.
For noen elever kan det være vanskelig å holde styr på hva de har telt, og hva som er igjen. Foreslå at de bruker strategier for å holde oversikt, som å lage en liten strek ved siden av hver prikk de teller, eller å flytte steinene de har telt, til den ene siden av brettet. Telling er ikke så lett som man kanskje tror.
Enkelte elever synes at telling er vanskelig. Bruk «vi» i stedet for «du». Du kan si: «Vi vil finne ut hvor mange prikker det er på dette arket. Hvordan kan vi gjøre det?»
Ressursen er utviklet av NRICH