1
Resten av klassen står langs sirkelperiferien
Tenk deg at du og resten av klassen din er i gymsalen. Der får dere noen instruksjoner fra læreren. Prøv å se for deg hvordan klassen blir stående etter å ha fulgt instruksjonene fra læreren. Bruk tellebrikker som ligger slik elevene blir stående, og tegn skisser av dette i kladdeboka di.
Instruksjoner fra læreren:
Resten av klassen står langs sirkelperiferien
Resten av klassen står langs midtnormalen
Elevene står langs de grønne linjene som er parallelle med den opprinnelige (blå) linja, og med avstand 1 meter.
Elevene står langs de grønne linjene, somer halveringslinjer til vinklene mellom de opprinnelige (blå) linjene.
Løsningen blir en sirkel med sentrum på linja som går gjennom Hanna og Preben. Sentrum på sirkelen ligger dobbelt så langt fra Preben som fra Hanna. Sirkelen har diameter lik avstanden mellom de to elevene.
Elevene skal få erfaring med og få forståelse av geometriske steder ved å bruke kunnskaper om sirkel, midtnormal, halveringslinje for vinkler, parallelle linjer og avstander.
Elevene skal øve seg i å bruke presise begreper og forklare og begrunne egenskaper ved og sammenhenger mellom geometriske steder. (Dersom det er elever på ungdomstrinnet som gjennomfører aktiviteten, er det ikke nødvendig å innføre begrepet geometrisk sted.)
Hele klassen deltar i en felles aktivitet der elevene noterer i sin egen bok underveis. Etterarbeidet foregår i klasserommet i små grupper, med felles oppsummering i klassen.
Ta med hele klassen til et uteområde eller et egnet sted der det er stor plass på gulvet. Alle skal ta med seg notatbok og blyant. Når dere er ferdig med oppgavene 1–5 ovenfor, går dere inn igjen i klasserommet.
Elevene skal diskutere det de har tegnet, og finne de riktige begrepene/navnene på det de har tegnet. De bør komme fram til sirkel, midtnormal, parallelle linjer og halveringslinjer for vinkler (har de fått med seg begge to?).
Oppgave 5 er vanskelig. To punkter er opplagt, nemlig det punktet som deler linjestykket mellom de to elevene i forholdet 1 : 2, og et punkt i forlengelsen av dette linjestykket, som ligger like langt fra den ene eleven som avstanden mellom elevene. Men finnes det flere punkter? La elevene gjette hvor de kan finne flere punkter, eventuelt bruke passeren til å finne flere punkter.
Når elevene har snakket sammen, kan de konstruere løsningene med passer og linjal.
Få fram elevenes tanker og hvordan de nærmet seg løsningene, ikke bare det endelige resultatet. Vær nøye med å bruke riktige begreper, og utfordre elevene til å være presise når de snakker og skriver.
Vær litt gnien med veiledningsspørsmålene. La elevene streve før du stiller dem.
Diskuter løsningsforslag som elevene kommer med, og pek på hvilke egenskaper de ulike geometriske stedene har, og hva som skiller dem fra hverandre.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret