Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Når vi arbeider med andregradsfunksjoner, bruker vi mange faguttrykk som er nye for elevene. Tanken med denne aktiviteten er å gjøre elevene kjent med de fleste begrepene idet de starter å arbeide med andregradsfunksjoner. Dette innebærer også å se på noen sammenhenger mellom graf og funksjonsuttrykk.
Mulig tilnærming
Du kan vurdere hva som passer best for dine elever: Kanskje må du fortelle litt om de nye begrepene før de får begynne å arbeide på egen hånd, eller så kan de få den første oppgaven uten videre forklaring først.
Oppgaven fins på en kopioriginal her. Du kan skrive dem ut på forhånd og klippe opp rutene og legge settene fra hver kopioriginal i hver sin konvolutt. Tallene og begrepene som er brukt, er knyttet til funksjonen \(g(x)=2x^2-8x+6\) og grafen til denne funksjonen. De må få se funksjonsuttrykket og grafen hele tiden mens de arbeider, enten på tavla eller at de tegner grafen hver for seg i GeoGebra.
La elevene arbeide i par. Fortell elevene at i konvolutten ligger flere brikker som skal ordnes i tripler som hører sammen. Det er brukt tre ulike farger, og det skal være en av hver farge i hvert trippel. Alternativt kan hvert par få et ark med beskjed om at de skal forbinde med streker det som hører sammen, en rute i hver kolonne hører sammen.
Følg med mens elevene arbeider. Kanskje vil du se at de intuitivt ser hva som hører sammen eller at de kjenner en del begreper fra før. Kanskje får du et inntrykk av hvilke begreper som oppleves som vanskelige. Når de fleste er ferdige, er det tid for en felles samtale hvor forslag diskuteres og alt settes på plass. Er det noe som er uklart? Vanskelig? Dukker det opp flere spørsmål i løpet av arbeidet er det fint å få også det avklart.
I det videre arbeidet med andregradsfunksjoner, bruker vi disse begrepene bevisst slik at de fort kan feste seg og bli en del av det felles fagspråket.
Det neste punktet er at elevene selv skal tegne grafen på papir. De kommer antakelig sjelden til å tegne grafer på papir, men litt erfaring må de få. Det første er å tegne grafen de allerede har arbeidet med. Her kan utfordringen kanskje være å fylle ut tallene i tabellen, særlig å regne ut y-verdiene der x er negative tall. Ta dere tid til å diskutere og avklare dette.
Du må også følge med på tegneprosessen. Det er ikke lov å bruke linjal. Og grafen skal ha en fin bue der den snur, - den skal ikke være spiss. Oppsummer i felleskap hvilke egenskaper som karakteriserer parabler.
Oppgave 3 har tre nye funksjoner som elevene skal tegne grafer til på papir. Kanskje kan dette være en ekstra øving, kanskje en lekse. Men spørsmålene som følger oppgavene, må diskuteres og avklares i hele klassen.
Til slutt kan det være en ide å la elevene skrive en læringslogg hvor de samler alle nye begreper og knytter dem til funksjonsuttrykket eller til grafen.
Gode veiledningsspørsmål
- Må en andregradsfunksjon inneholde både andregradsledd, førstegradsledd og konstantledd?
- Hvilke ledd må funksjonsuttrykket inneholde?
- Hvordan regner man ut andregradsleddet i funksjonen når man fyller ut tabeller?
- Hvordan regner du ut funksjonsverdiene for negative x-verdier?
- Hvordan regner man ut andregradsleddet når koeffisienten er negativ?
- Ser du noen symmetrier i punktene, enten i tabellen eller i det du har tegnet? Kan du bruke dette til å kontrollere at du har regnet og tegnet riktig?
Mulig utvidelse
Denne aktiviteten er den første i en serie om andregradsfunksjoner: