Tallene i pyramiden
Aktivitet
Denne oppgaven handler om å finne differansen mellom tall som har samme siffer på tierplassen.
Her er to eksempler der det er brukt tall med 2 på tierplassen.
Det øverste tallet i pyramiden er alltid differansen mellom tallene som står under.
Kan du finne to tall med differanse 1, 2, 3, 4 osv.?
Kan du finne mer enn én måte å gjøre det på?
Starthjelp
Begynn med å bestemme hvilken multippel av 10 du vil jobbe med. Er det 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 eller 90?
Velg så to tall, og finn differansen mellom dem.
Lærerveiledning
Hvorfor skal vi arbeide med denne oppgaven?
I denne oppgaven kan elevene øve seg på å finne små differanser mellom to to-sifrede tall. De bør notere resultatene sine, oppdage mønstre og forutse svar.
Mulig tilnærming
Det kan være nødvendig å minne elevene på hva det betyr å finne differansen mellom tall, og hva slags strategier de kan bruke for å gjøre det.
En måte å begynne denne aktiviteten på er ved å bruke ensifrede tall nederst, kanskje 7 og 9. Da blir det mulig å diskutere hvordan man finner differansen, og hvordan man skriver den øverst.
I plenum kan man utforske andre muligheter der differansen blir 2, ved å bruke ensifrede tall (1 og 3, 2 og 4). Alle funnene kan noteres slik at elevene kan begynne å legge merke til mønstre.
Når elevene begynner på hoveddelen av oppgaven, kan de for eksempel lete etter ulike måter å få en differanse på 5 ved å bruke 20-tallene (21 og 26, 22 og 27), eller de kan jobbe på tvers av flere tall (21 og 26, 31 og 36, 43 og 48). De bør oppmuntres til å notere funnene sine og se etter mønstre fra begynnelsen av. Dette arket med tomme pyramider kan være nyttig.
Gode veiledningsspørsmål
- Hva er differansen mellom tallene?
- Er det andre tall som har samme differanse?
- Kan du se et mønster?
Mulig utvidelse
Utvidelse 1:
Denne gangen er det tre tall nederst i pyramiden (alle har samme tall på tierplassen), men ellers er pyramiden bygd opp på samme måte.
3 er differansen mellom 24 og 21.
5 er differansen mellom 21 og 26.
2 er differansen mellom 3 og 5.
Elevene kan lage sine egne pyramider. Her er et ark med pyramider på 3 «etasjer».
Utvidelse 2:
Kan elevene finne ulike pyramider som har samme tall øverst?
Mulig støtte
Noen elever kan ha nytte av et hundrekart eller en tallinje.
Ressursen er utviklet av NRICH