Bio-grafer
Aktivitet
Disse fire grafene kan brukes til å representere vekstratenØkning i prosent målt over tid. til noen organismer. Hvor mange muligheter kan du foreslå for hver graf?
Kan du foreslå organismer som utvikler seg i samsvar med andre typer grafer?
Disse grafene har ingen enheter på aksene.
Hvilke enheter og intervaller vil du bruke på aksene for at grafene skal gi mer mening?
Starthjelp
- Hvilke deler av grafene passer til vekstspurter eller til langsom vekst?
- Tenk på noen vanlige organismer, og skisser vekstgrafene deres. Kan noen av dem passe med grafene i oppgaven?
- Den horisontale aksen er en tidsskala, men den vertikale aksen kan være en hvilken som helst vekstparameter (høyde, masse, lengde, størrelse på populasjonen, osv.)
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
I denne oppgaven får elevene arbeide med betydningen av grafisk representasjon, uten at de trenger å forholde seg til algebra eller gjøre beregninger for å tegne grafer. Oppgaven legger også til rette for at elevene skal tenke på forskjeller og likheter mellom vekstprosesser i biologien.
Mulig tilnærming
Oppgaven egner seg godt til gruppediskusjoner. Oppfordre elevene til å redegjøre for resonneringen sin så tydelig og presist som mulig for hver forklaring eller idé de har til grafene. Du kan for eksempel dele elevene inn i grupper og sammenligne forklaringene til de forskjellige gruppene. Hvem har den mest gyldige forklaringen til hver graf? Hvorfor er én av forklaringene mer sannsynlig enn en annen?
Gode veiledningsspørsmål
- Kan noen av vekstprosessene i biologien passe med grafene i oppgaven?
- Hvilke enheter kan du sette på aksene for hver graf?
Mulig utvidelse
- Finnes det grafer med andre former som kan brukes til å modellere andre naturlige vekstprosesser?
- Hvordan vil du beskrive disse grafene algebraisk? Kan du skrive ned likninger der grafene samsvarer med formen på kurvene i denne oppgaven?
Mulig støtte
La elevene bla i naturfagbøker eller biologibøker for å lete etter grafer, diagrammer og tabeller. Legger de merke til noen diagrammer som brukes mer frekvent enn andre? Kan de sette dem sammen med noen av grafene i denne oppgaven?
Ressursen er utviklet av NRICH