Læreplankoblet

Rundballer

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Høyballer stablet i fem høyder i trekantet form. En kvinne sitter på lag nummer 2.

Hvor høyt er det fra bakken og til toppen av den øverste rundballen?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvordan kan hele stabelen med høyballer se ut?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor høy er personen på bildet?
  • Hvor høy er én rundball?


Oppgaven med bilde er hentet fra Rita Borromeo Ferri, i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 14.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10