Rundballer
Aktivitet
Hvor høyt er det fra bakken og til toppen av den øverste rundballen?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvordan kan hele stabelen med høyballer se ut?
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvor høy er personen på bildet?
- Hvor høy er én rundball?
Oppgaven med bilde er hentet fra Rita Borromeo Ferri, i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 14.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret