Læreplankoblet

Juletre

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Vaktmesteren har kjøpt inn et juletre som skal settes opp i skolegården. Hun skal pynte hele juletreet med lyslenker.

Hvor mange meter med lyslenker trenger vaktmesteren?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvordan skal lysene henge på treet?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor stort er juletreet?
  • Hvilken form har juletreet?
  • Hvor mye lys skal det være på treet?
  • Hvor lang er én lyslenke?
  • Trengs det flere lyslenker?

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10