Læreplankoblet

St. Ursen katedralen

Stikkord: Modellering

Aktivitet

St. Ursen katedralen i Sveits.

Bildet viser St. Ursen katedralen i Sveits.

Hvor høy er katedralen?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode veiledningsspørsmål

  • Kan dere se noe annet enn katedralen på bildet som kan være til hjelp?
  • Vet dere høyden til noe annet på bildet?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hva er det høyeste punktet på katedralen?

 

Ideen er hentet fra Rita Borromeo Ferri i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 53.

 

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10