Økonomiske råd
Aktivitet
Maja bor i Oslo og går siste året på videregående skole. Til høsten skal hun studere.
Hun har lyst til å søke på 5-årig lærerutdanning på disse studiestedene:
- NTNU, Trondheim
- Universitetet i Bergen
- Nord Universitet, Bodø
Hun synes at alle utdanningene og stedene virker spennende, men trenger din hjelp til å vurdere det økonomiske aspektet. Hun vil bo på hybel i nærheten av studiestedet.
Hvilket studiested vil du anbefale Maja å velge?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Gode Veiledningsspørsmål
- Hvilke utgifter vil Maja få?
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvor store kan utgiftene være?
- Nødvendig informasjon kan være semesteravgift, studielån, stipend, leie av hybel, transport i hverdagen, hjemreise etc.
Oppgaven er hentet fra Rita Borromeo Ferri i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 48.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret