Skjermtid
Aktivitet
På Helsedirektoratet.no står følgende:
"Barn og unge 6–17 år bør begrense tiden i ro, særlig passiv skjermtid på fritiden."
Les mer på Helsedirektoratet sin nettside.
Lag en ukeplan for deg selv som viser hvor mye tid du skal bruke på å være i bevegelse og hvor mye passiv skjermtid du kan ha.
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
-
Hva betyr passiv skjermtid?
-
Hva slags aktiviteter bruker du for å holde deg i bevegelse?
-
Hvor mye bør du være i fysisk aktivitet hver dag?
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret