Læreplankoblet

Fem kilometer kø

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Faksimile fra Aftenposten.no. Her var det 5 kilometer kø i morges. Slik kan det også bli i neste uke.

Hvor mange kjøretøy kan det ha vært i køen?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

 

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hvilke kjøretøy er i køen?
  • Hvor mange av hvert kjøretøy?
  • Hvor lange er kjøretøyene?
  • Hvor stor avstand kan det være mellom kjøretøyene?
  • Står køen i ro eller går den sakte framover? Har det innvirkning på avstanden mellom kjøretøyene?

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10