Fem kilometer kø
Aktivitet
Hvor mange kjøretøy kan det ha vært i køen?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvilke kjøretøy er i køen?
- Hvor mange av hvert kjøretøy?
- Hvor lange er kjøretøyene?
- Hvor stor avstand kan det være mellom kjøretøyene?
- Står køen i ro eller går den sakte framover? Har det innvirkning på avstanden mellom kjøretøyene?
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret