Ballongfest

Stikkord: Mengde

Aktivitet

Til denne aktiviteten trenger du ballonger og tusjer. Bruk tusjen og skriv prikker eller tallsymboler på oppblåste ballonger. På første ballong skriver du for eksempel tallsymbolet 1, på den neste to prikker, på den neste tallsymbolet 3 osv. Involver barna mens du skriver prikkene og tallsymbolene. Du kan gjerne tilpasse slik at flere ballonger har samme antall prikker eller samme tallsymbol. Still spørsmål som:

  • Hvilket tall blir det neste?
    Kan dere klappe/trampe så mange ganger?
  • Skriv dette tallsymbolet i lufta foran dere.
    Hva legger dere merke til?
  • Kan dere vise meg like mange fingre som det er prikker her?
    Hvem er så mange år?
  • Kan dere gå like mange skritt fremover som det er prikker?
    Og så like mange skritt bakover? Hvor kommer dere da?
  • Er det noen ballonger som hører sammen?
    Hvorfor synes du det?
Illustrasjonsfoto

Legg ballongene i en stor kasse, i en rokkering, på et teppe, eller noe annet som samler dem. La barna få velge seg en ballong etter tur. Når alle barna er klare med hver sin ballong kan dere gjøre følgende aktiviteter:

1. Barna skal vippe ballongen med hendene eller føttene opp i lufta det antall ganger som står på ballongen. Dere kan sammen telle antall vipp fra 1 og oppover, og etterpå fra tallet på ballongen og nedover. Tell høyt og tell lavt, tell annet hvert tall, tell mens dere går, tell mens dere står i ro eller tell inni dere. La barna velge seg en ny ballong flere ganger og gjenta aktiviteten.

2. Barna skal kaste ballongen så høyt i lufta som de kan, og klappe det antallet som står på ballongen før de tar imot ballongen igjen. Utfordre barna til å telle høyt samtidig som de klapper, trampe antallet eller få barna til å finne på bevegelser de kan gjøre mens ballongen er i lufta. La barna velge seg en ny ballong flere ganger og gjenta aktiviteten.

Du kan støtte barnas problemløsningsprosess ved å stille spørsmål som:

  • Hvilken ballong bør du velge for å rekke å klappe likt antall?
  • Hvilken bevegelse bør du gjøre?
  • Hva kan du gjøre for å få bedre tid til å gjøre bevegelsen din? (slå hardere, slippe fra et høyt sted, blåse på den, få hjelp av et annet barn).

3. Samle ballongene tilbake på plass. La barna velge seg en ballong og utfordre de til å stille seg etter hverandre med tallene i stigende rekkefølge. For å gjøre aktiviteten mer utfordrende kan barna få beskjed om å ikke snakke sammen. Gjør aktiviteten flere ganger og oppmuntre barna til å velge seg en ny ballong hver gang.

Illustrasjonsfoto

4. Hvert barn skal finne på et selvvalgt “talltriks” de gjør med ballongen. Dette kan for eksempel være å vippe ballongen annenhver gang med hodet og hendene, å gå et skritt fremover for hvert vipp, å vippe tjue ganger, telle nedover fra tallet på ballongen, sette samme to siffer til et stort tall osv. Gi barna god tid til å finne på sitt triks.

Når alle barna har funnet et triks kan de få vise én etter én. Snakk om trikset og bruk begreper som omhandler antall aktivt. Etter at dere har studert trikset og snakket om det sammen, skal de andre barna prøve å herme etter trikset.

en voksen gjør talltriks med ballong, med et entusiastisk barn som ser på.

 

Lærerveiledning

Hvorfor jobbe med denne aktiviteten?

I denne aktiviteten får barna muligheten til å gjøre matematiske erfaringer ved å være i bevegelse med ballonger. De møter telling i ulike varianter, tallsymboler og antall. Barna møter telleramsen både fremover og bakover, samt at de får varierte erfaringer med antall. Barna er ofte vant til å telle “alt” de har foran seg og stoppe på den siste de teller. I denne aktiviteten må barna for eksempel telle fem vipp, og må da stoppe på riktig sted i telleramsen. Det er ikke alltid like lett. I tillegg kommer tallene ofte med noe ujevn avstand, noe som gjør at det å telle blir ytterligere utfordrende for barna. Barna får erfaring med å koble de ulike tallsymbolene opp mot den mengden de representerer. Barna møter mange ulike antall prikker og tallsymboler, og de får telle igjen og igjen. Denne aktiviteten gir barna erfaring med telleramsen, mengdeforståelsen (kardinalitet), tallenes plassering i telleramsen (ordinaliteten), telling (parkobling) og tallsymbol.

 

Rammeplanmål

Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna

- leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på 

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

17