Stolleken med terning
Aktivitet
Til denne aktiviteten trenger du 6 stoler, en terning og minst 6 barn. Sett stolene ved siden av hverandre. Den første stolen er stol nummer 1, den neste er stol nummer 2 osv. helt til stol nummer 6. Involver barna i å beskrive rekkefølgen av stolene.
Oppvarming:
For å støtte at barna husker rekkefølgen på stolene kan du be de gjøre ulike ting med de ulike stolene. Gi ett og ett barn ulike instruksjoner, som for eksempel:
- Sett deg på stol nummer 5
- Stå på den første stolen.
- Legg deg under stol nummer 6
- Stå ved siden av stol nummer 3
- Fortell meg hvilken stol Ida sitter på. Hvilke stoler er ved siden av?
Når alle har fått en plass, gjør du aktiviteten flere ganger og varierer på hvilke instruksjoner du gir fra gang til gang. Vær tydelig i begrepsbruken, og legg til rette for at alle barna får mange erfaringer med hvordan stolene er plassert. Bruk begreper som: Tallordene (første, femte, nummer 3 osv.) og plasseringsord (over, under, ved siden av osv.).
Stolleken:
Barna stiller seg på rekke og kaster terning etter tur. Antall øyne på terningen avgjør hvilken stol barnet skal sette seg på. Hvis første barn for eksempel får terningkast 5, så skal barnet sette seg på stol nummer 5. Etter hvert vil barna få terningkast som peker på stoler der det allerede sitter et barn fra før. Da skal barnet som kastet terningen ta over stolen, og barnet som satt på stolen skal stille seg bakerst i køen for å kaste terning. På den måten blir det ofte utskifting av barn som sitter på stolene. Aktiviteten er over når alle stolene er fylt opp, altså at det sitter barn på alle seks stolene. Dette kan gjerne markeres ved at barna tar bølgen, stiller seg på stolene, synger en sang eller noe annet. Og så kan aktiviteten starte på nytt.
Lærerveiledning
Hvorfor jobbe med denne aktiviteten?
I denne aktiviteten får barna flere erfaringer med terning samtidig som de er i bevegelse. I aktiviteten deltar alle barna samtidig, og alle er vinnere.
I denne aktiviteten har barna mulighet til å få erfaringer med terningssymboler, samt visualisering av tallrekka fra 1-6. Ved at stolene ikke er nummerert må barna danne seg et mentalt bilde av tallrekka. De barna som har behov for det vil kunne telle stolene, men etter hvert som leken går fremover vil barna kunne “se” nummereringen av stolene direkte. For eksempel vil et barn tidlig i leken kanskje telle seg frem til stol nummer 5, men etter hvert vil barnet oppdage at dette er den nest siste stolen. Barna får dermed rike erfaringer med tallenes rekkefølge. Merk at denne aktiviteten handler om tallenes rekkefølge, og ikke så mye om antall. Stol nummer 4 er den fjerde stolen, men det er kun én stol. Aktiviteten er derfor fin som en introduksjon til ordinaltall og begreper knyttet til rekkefølge. For eksempel begreper som første, andre, tredje, neste, etterpå, siste, forrige og i mellom.
Rammeplanen minner oss på at vi skal tilrettelegge for at barna oppdager og undrer seg over sammenhenger eksempelvis i tallene, og at barna gjennom varierte og lekende aktiviteter får et rikt innhold i sitt tallbegrep.
Rammeplanmål:
Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna
• oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger
• utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper
• leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på
Mulig utvidelse:
Det er mulig å utvide stolleken til å inkludere flere stoler og barn, men det krever en annen type terning. For eksempel finnes det terninger fra 1-10 eller fra 1-12. Det er også mulig å erstatte terningen med lapper med bilder eller tallsymboler på. Barna kan da trekke en lapp i blinde, og deretter sette seg på stolen som hører til.
Send inn elevsvar
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret