Læreplankoblet

Kva er størst?

Aktivitet

Thumbnail

Kva er størst, n + 10 eller 2n + 3?

Korleis avgjer de det?

Thumbnail


Karl sa:
Eg lurer på kva som skjer viss eg veljer n = 4.
\(4+10=14,\) men \(2\cdot4+3=11.\)

Så det ser ut til at + 10 er størst.


Alise sa:
Eg lurer på kva som skjer viss eg veljer = 10.
\(10+10=20,\) men \(2\cdot10+3=23.\)

Så det ser ut til at 2n + 3 er størst.
 

  • Kan de forklare kvifor Karl og Alise har komme fram til ulike konklusjonar?

  • Kan de teikne eit diagram som kan vere til hjelp?

  • Her er fleire par uttrykk som de kan samanlikne. Kva uttrykk er størst?

      a)      2n + 7 og 4n + 11
      b)      2(3n + 4) og 3(2n + 4)
      c)      2(3n + 3) og 3(2n + 2)

Fleire utfordringar

  • Finn to uttrykk som er slik at det eine er størst når n < 5, og det andre er størst når n > 5.

  • Finn tre uttrykk som er slik at det første er størst når n < 0, det andre er størst når n er mellom 0 og 4, og det tredje er størst når n > 4.

  • Finn tre uttrykk som er slik at det første er størst når n < 3, det andre er størst når n > 3, og det tredje aldri blir størst.

  • Finn tre uttrykk som er slik at det eine er størst for alle verdiar av n.

 

Starthjelp

Karl og Alise har byrja å skrive resultata inn i denne tabellen. Fyll inn det som manglar.

Kva ser du?

n + 10 2n + 3
4 14 11
5    
6    
7    
8    
9    
10 20 23

 

Lærarrettleiing

Kvifor arbeide med denne oppgåva?

Dette problemet skal vere med på å gjere tydeleg for elevane kva betydning ein variabel har i eit algebraisk uttrykk. I arbeidet med oppgåva får elevane høve til å bruke det dei kan om likningar for rette linjer og likningssett. Problemet kan også brukast som ei førebuing til arbeid med forskjellar.

Mogleg tilnærming

Begynn timen med å stille spørsmålet:

Kva er størst, n + 10 eller 2n + 3?

Gi elevane litt tid til å tenke ut eit svar, og be dei diskutere det med kvarandre i par. Sjå om nokon tek i bruk grafar for å argumentere for løysinga.
Del løysingar i heile klassen. Viss alle meiner at det eine uttrykket er større enn det andre, kan dei få høyre kva Karl og Alise kom fram til.
Finns det nokon måte å representere dette på grafisk, slik at vi kan bli overtydde om at det første uttrykket er størst når n < 7, og det andre er størst når n > 7?

Så snart elevane forstår at storleiken på uttrykka avheng av verdien av n, kan dei få neste oppgåve:

  1. 2n + 7 og 4n + 11
  2. 2(3n + 4) og 3(2n + 4)
  3. 2(3n + 3) og 3(2n + 2)

La elevane får tid til å arbeide med dette, og legg vekt på at dei skal kunne forklare og grunngi løysingane dei kjem fram til.

La dei til slutt få arbeide med dei siste utfordringane i oppgåva:

  • Finn to uttrykk som er slik at det eine er størst når n < 5, og det andre er størst når n > 5.

  • Finn tre uttrykk som er slik at det første er størst når n < 0, det andre er størst når n er mellom 0 og 4, og det tredje er størst når n > 4.

  • Finn tre uttrykk som er slik at det første er størst når n < 3, det andre er størst når n > 3, og det tredje aldri blir størst.

  • Finn tre uttrykk som er slik at det eine er størst for alle verdiar av n.

Oppgåva kan skrivast ut frå ein kopieringsoriginal som finst i menyen til venstre.

Sørg for at elevane undervegs eller til slutt ser uttrykka som blir samanlikna grafisk. Det hjelper dei til å forstå at det er uendeleg mange uttrykk som oppfyller krava i kvart punkt.

Gode rettleiingsspørsmål

  • Er det eine uttrykket alltid størst?

  • Korleis kan du avgjere kva uttrykk som er størst?

Mogleg utviding

Gi elevane utfordringar der dei må finne andregradsuttrykk saman med lineære uttrykk. Til dømes:

Finn to uttrykk som er slik at det første er størst når n < 0 og n > 3, men det andre er størst når n er mellom 0 og 3.

Ressursen er utviklet av NRICH

9,10